Artitec Hondekop

Materieel ’54 (Mat ’54) was een serie van twee- en vierdelige elektrische treinstellen van de Nederlandse Spoorwegen vernoemd naar het jaar waarin de eerste bestellingen werden geplaatst. 

Vanwege de kenmerkende vorm van de neus werden ze vaak bij het publiek aangeduid als Hondekop.

Tussen 1956 en 1962 zijn in totaal 73 vierwagenstellen (Plan F, G en P) geleverd. De vierwagenstellen van Plan P kregen de nummers 711-757 en 761-786. De treinstellen waren gebouwd voor de lange-afstandsverbindingen. In de loop van de jaren 50 werden naast de Randstad, ook de andere grote steden in Nederland met elektrische treinen bereikbaar.

Het Materieel ’54 werd dan ook ingezet in de verbindingen naar alle uiteinden van het land. Zo behoorden de Noord-Oostverbinding, tussen de Randstand en Groningen, Leeuwarden en Enschede, en de verbinding tussen Amsterdam en Vlissingen jarenlang tot het vaste inzetgebied van deze treinstellen. Het comfort stond hierbij hoog in het vaandel. De treinstellen waren zeer degelijk geconstrueerd wat leidde tot een rustige loop en elk treinstel was voorzien van een restauratieafdeling. De Hondekoppen zijn tot op heden de zwaarste treinstellen die dienst hebben gedaan bij een Europese spoorwegmaatschappij. De typische neus van het treinstel was bedoeld om de machinist beter te beschermen bij een eventuele aanrijding. De topsnelheid bedroeg 140 kilometer per uur. In 1968 verscheen het eerste treinstel in de nieuwe gele huisstijl van de Nederlandse Spoorwegen.

Het duurde nog tot 1980 voordat het laatste treinstel ontdaan was van zijn groene kleurenschema. Vanaf 1989 werden de treinstellen langzaamaan buiten dienst gesteld. De laatste rit van een Hondekop in de reizigersdienst vond plaats in januari 1996. Hiermee verloor het Nederlandse spoor een van de meest prominente en geliefde treinstellen voor zowel de passagiers als het NS-personeel. 

Artitec geeft de modelspoorder de kans dit fraaie stukje spoorweghistorie wederom op het modelspoor te kunnen inzetten.

(Tekst afkomstig uit de folder van © Artitec®)

Over 'Mijn Treintje'

'MijnTreintje.nl' is het resultaat van de andere kant van 'onze' hobby. Als je de mogelijkheden niet hebt om zelf een leuke baan te bouwen omdat je de ruimte niet hebt, is het wel zo leuk om alle vindbare informatie over deze hobby te verzamelen. 'MijnTreintje.nl' is dus niets meer dan een verzameling van informatie over onze hobby...

Disclaimer: 'mijntreintje.nl' is op geen enkele wijze aansprakelijk voor de geboden inhoud van websites en/of webwinkels welke door een link via deze site bereikbaar zijn.

Inlogformulier

Inloggen op deze site is alleen toegestaan aan hen die hiervoor expliciet toestemming hebben door een gratis lidmaatschap aan te gaan.