Artikelindex

Eerst een terugblik op het verleden...

De eerste elektrische trein reed al in 1882 op 4 volt gelijkspanning. Daarmee kan de trein rijden en stoppen, maar natuurgetrouw was dat natuurlijk nog niet. En rijden op rails was er toen al helemaal nog niet bij.

Vanaf de jaren 20 van de vorige eeuw neemt de ontwikkeling van de modeltrein een hoge vlucht. Al was er in het begin nog geen sprake van normeringen en bouwde men maar een beetje op los. In het begin werd een trein bestuurd met spanning uit het stroomnet, met alle nare gevolgen van dien. Later werd er een voeding bedacht die zo'n 20 volt kon leveren en zo kon men veilig met de eerste modellen spelen.

In 1934 werd de eerste goed werkende bovenleiding gepresenteerd en nam de ontwikkeling van de modeltrein een ware vlucht. Zo werd ook de transformator ingezet en kon de spanning op de rails geregeld worden, waardoor het langzaam optrekken en stoppen tot de mogelijkheden ging behoren.

Vanaf de jaren tachtig doet de digitalisering zijn intrede. Zo komt Trix in 1983 met het eerste digitale systeem op de markt. En twee jaar later kwam ook Märklin met een eigen systeem op de markt. Fleischmann volgde een jaar later ook.

Eigen systemen

Marklin digitaal station
Märklin Digital Central Station

De innovatieve ontwikkelingen beginnen natuurlijk altijd bij het eigen merk van de fabrikant. Fleischmann zal in eerste instantie iets nieuws ontwikkelen dat alleen op hun artikelen gebruikt zou kunnen worden. De eerste ontwikkelingen van nieuwe technieken is dus altijd merkgebonden. Daarom was het, zeker in de beginjaren van de digitalisering, noodzakelijk je te houden aan je eigen merk waar ooit voor gekozen is. Zo ontwikkelde Märklin hun 'Märklin Digital'-systeem, kwam Roco met de MultiMaus. Fleischmann ging op een gegeven moment de samenwerking met Roco aan en daarmee ontwikkelde beide digitale besturing.

 

Over 'Mijn Treintje'

'MijnTreintje.nl' is het resultaat van de andere kant van 'onze' hobby. Als je de mogelijkheden niet hebt om zelf een leuke baan te bouwen omdat je de ruimte niet hebt, is het wel zo leuk om alle vindbare informatie over deze hobby te verzamelen. 'MijnTreintje.nl' is dus niets meer dan een verzameling van informatie over onze hobby...

Disclaimer: 'mijntreintje.nl' is op geen enkele wijze aansprakelijk voor de geboden inhoud van websites en/of webwinkels welke door een link via deze site bereikbaar zijn.

Inlogformulier

Inloggen op deze site is alleen toegestaan aan hen die hiervoor expliciet toestemming hebben door een gratis lidmaatschap aan te gaan.