Scenery met een Alpen-jasjeAls je pas begint met een modelspoorbaan kan je keuzes maken. Keuze om te kiezen voor een lekkere ouderwetse analoge baan of een 'state-of-the-art' digitale modelspoorbaan, eventueel aangestuurd met een computer. Keuze voor het rijden met heerlijke ouderwetse stoomlocomotieven of huidige sneltreinen. Een andere keuze is kiezen voor een bepaalde periode waarin je je modelspoorbaan wilt laten 'leven'.

Natuurlijk is iedereen vrij om een modelspoorbaan te maken naar zijn of haar eigen wensen en of het dan qua geschiedenis allemaal klopt doet er in weze niet toe. Als jij je baan mooi vindt is dat jou keus. Maar als je je spoorbaan met rijdend materieel in een setting wilt laten opgaan die bij elkaar hoort, heb je te maken met de geschiedenis van de spoorwegen.

Bakermat van de spoorwegen

Laatste door paarden getrokken kolentransportDe eerste trein is ontwikkeld in Engeland. Daar werden jarenlang kolen vervoerd met behulp van paarden. In het begin van de 18e eeuw, toen de industrialisatie een hoge vlucht nam, moesten steeds meer kolen gewonnen om stoommachines te laten draaien. Daarbij werd de vraag naar kolen steeds groter. Het vervoer nam daardoor steeds grotere vormen aan.

Werden de kolen in het prille begin met paarden vervoerd, later werden de paarden voor een kar gespannen waardoor er al meer kolen per zending vervoerd konden worden. Nog weer later werden een aantal karren achterelkaar gezet, welke door paarden getrokken werden. De wegen en paden, die vaak nog onverhard waren, waren echter niet berekend op dergelijk vervoer en daarom kwam men op het idee om dikke houten planken in de weg te maken, waardoor er 'tramwegen' ontstonden waarover het transport plaatsvond. Later moest het hout plaatsmaken voor een gietijzeren versie van dit systeem.

De bakermat van de spoorwegen ligt dus op het engelse continent, maar vele andere landen ontwikkelde aan de hand van wat men in Engeland heeft gezien een eigen spoorwegnet.

Ieder land haar eigen stijl

Modelspoorbaan Zwitserse sceneryIeder land heeft haar eigen tradities en bouwstijlen. Dat geldt zowel voor het bouwen van huizen als het ontwikkelen van locomotieven en wagons. Voor een deel komt dat door het klimaat waarin het land ligt en aan de andere kant zijn er de bouw-tradities die de uitstraling van gebouwen bepaalt.

Oftewel laat je treinen rijden in de geschiedenisperiode waar ze thuis horen, maar ook in het land waar ze gereden hebben.

 

Over 'Mijn Treintje'

'MijnTreintje.nl' is het resultaat van de andere kant van 'onze' hobby. Als je de mogelijkheden niet hebt om zelf een leuke baan te bouwen omdat je de ruimte niet hebt, is het wel zo leuk om alle vindbare informatie over deze hobby te verzamelen. 'MijnTreintje.nl' is dus niets meer dan een verzameling van informatie over onze hobby...

Disclaimer: 'mijntreintje.nl' is op geen enkele wijze aansprakelijk voor de geboden inhoud van websites en/of webwinkels welke door een link via deze site bereikbaar zijn.

Inlogformulier

Inloggen op deze site is alleen toegestaan aan hen die hiervoor expliciet toestemming hebben door een gratis lidmaatschap aan te gaan.