Voor sommige mensen is het bouwen van een modelbaan met alles er op en er aan het leukste, terwijl de ander alleen een treintje wil laten rijden, zonder alle scenery. En voor weer anderen is het maken van een website over modeltreinen het leukste en dat laatste gebeurt hier....
Op dit moment liggen de activiteiten om deze site op te bouwen stil. Dit komt door tijdgebrek van de beheerder. Werk en andere zaken vragen namelijk ook om aandacht en tijd. Mocht jij nou denken dat je een positieve bijdrage kan leveren aan deze site, dan verneem ik dat graag. Heb je suggesties, laat het dan weten via een bericht aan de beheerder.
Alle begin is moeilijk, maar met een hoop enthousiasme kom je al een heel eind. Toch, als je serieus een modelbaan op wilt zetten, is een sporenplan geen luxe.
Treintje rijden op de 'ouderwetse' manier is leuk, maar je bent beperkt in de mogelijkheden. De digitale wereld brengt echter een wereld aan nieuwe mogelijkheden naar voren.
Kies je voor een nederlands baan of kies je voor een bergachtig thema? In alle gevallen is het maken van keuzes soms erg lastig.
Volledig computergestuurd behoort tot de mogelijkheden van een moderne modelspoorbaan. Voor de een is dat het ultieme gevoel. De ander wil er maar tendele aan...
De Nederlandse Modelspoor Federatie (NMF) is een overkoepelende organisatie van de Nederlandse modelspoor verenigingen waarvan momenteel zo'n tachtig zijn aangesloten.
Met de naam BeneluxSpoor.net willen we uitdragen dat onze doelgroep zich primair in de Benelux bevindt, maar uiteraard zijn bezoekers uit de hele wereld van harte welkom.
De eerste elektrische trein reed al in 1882 op 4 volt gelijkspanning. Daarmee kan de trein rijden en stoppen, maar natuurgetrouw was dat natuurlijk nog niet. En rijden op rails was er toen al helemaal nog niet bij.
Vanaf de jaren 20 van de vorige eeuw neemt de ontwikkeling van de modeltrein een hoge vlucht. Al was er in het begin nog geen sprake van normeringen en bouwde men maar een beetje op los. In het begin werd een trein bestuurd met spanning uit het stroomnet, met alle nare gevolgen van dien. Later werd er een voeding bedacht die zo'n 20 volt kon leveren en zo kon men veilig met de eerste modellen spelen.
Funktionsbausatz. Der Bahnhof Osterheide, am Südrand der Lüneburger Heide gelegen, zeigt die typischen Merkmale eines ländlich gelegenen Bahnhofs. Mit seinem Fachwerk im Obergeschoss und dem angrenzenden Güterschuppen wirkt dieses Modell sehr detailverliebt und steht kompakt auf engem Raum.
Om je modelspoorbaan digitaal te laten werken zijn buiten een stuurcentrale onder andere ook decoders nodig. Digikeijs levert een 16-kaals decoder voor het sturen van bijvoorbeeld wissels, seinen en verlichting.
Sinds 1 juli 2016 levert Digikeijs ook een digitale centrale met een regelbare voeding. Daarmee is een spanning voorhanden tussen 15 en 24 volt. Hiermee is de inzetbaarheid van deze centrale ook weer uitgebreidt.